UNIQLO er et japansk casual designer tøjmærker, som designer og producerer deres eget tøj. De er Japans førende tøjkæde med en samlet markedsandel på 5.5%5.

UNIQLO har rødder helt tilbage til 1949, hvor den første butik blev åbnet i den japanske by Yamaguchi. Dengang hed butikken ”Men’s Shop OS”. I 1985 udvidede firmaet og åbnede deres første rigtige butik, som både solgte tøj til mænd og kvinder. Butikken åbnede under navnet ”Unique Clothing Warehouse”, det var også her at deres nuværende firmanavn blev født, UNIQLO er nemlig en sammentrækning af ordene ”Unique” og ”Clothing”. I årene efter gik det stærkt for UNIQLO og i 1994 havde de således 100 UNIQLO butikker spredt over hele Japan6. I en lang årrække oplevede firmaet kun en mindre vækst og indtjening, da de ikke havde fokus på at ekspandere forretningen.

I 1997 benyttede UNIQLO sig af en strategi, som bl.a. er kendt fra den amerikanske virksomhed The Gap. Strategien hedder SPA (Speciality-store/retailer of Private-label Apparel). Kort sagt gik strategien ud på, at UNIQLO producerede deres eget tøj og solgte det selv. I denne tid havde UNIQLO begyndt at outsource deres tøjproduktion til fabrikker i Kina, hvor arbejdskraften var betydeligt billigere. I 1998 startede UNIQLO en national kampagne på tværs af hele Japan, denne kampagne øgede kendskabsgraden til brandet, boostede deres salg og gjorde dem for alvor kendte i Japan7.

I årene herefter begyndte UNIQLO for alvor at sprede sig til mange større byer i Japan, omsætning og indtjeningen nåede nye højder. Med deres 500 butikker i Japan, besluttede de sig derfor at det var på tide at gå ind på internationale markeder.

I år 2001 gjorde UNIQLO derfor deres indtog på de internationale markeder med bl.a. butikker i Shanghai og London. Efter et par hårde år hvor de opdagede hvor vigtigt det var at have styr på logistikken og fokus på de svingende kurser, fik de efterhånden styr på deres ekspansionsstrategi. I årene optil nu har UNIQLO åbnet endnu flere butikker bl.a. i, Hong Kong, Sydkorea, Frankrig, Singapore, Rusland, Taiwan og Malaysia8. En af UNIQLO’s nyeste butikker er i New York på Fifth Avenue. I slutningen af 2011 havde UNIQLO således 843 butikker i Japan og 181 på internationale markeder.

Målgruppe

UNIQLO er et tøjmærke med tøj til folk i alle aldre. De har således både en serie som henvender sig til Børn, Babyer, Mænd og kvinder10. Indenfor hver af hovedkategorierne har de forskellige kollektioner som hver henvender sig forskellige segmenter. Et eksempel kunne være indenfor deres kollektion til mænd. UNIQLO har en kollektion som henvender sig til mænd som ønsker tøj som er stilet og konservativt.

Derudover har de også en kollektion, som består af casual-tøj og en street kollektion. At have flere kollektioner som alle rammer forskellige målgrupper, gør sig også gældende ved UNIQLO’s tøj til kvinder og børn. Ved at have alle disse forskellige kollektioner rammer de flest mulige mennesker. Fælles for UNIQLO’s tøj er at det alt sammen er flot designet og fås til en rimelig pris. UNIQLO’s målgruppe er meget bred, men som udgangspunkt er deres tøj henvendt til folk, som går op i flot designet tøj til rimelige penge. De nævner selv på deres hjemmeside at UNIQLO er tøj lavet til alle11.

UNIQLO’s parametermix

UNIQLO’s parametermix består af product, promotion, price og place. Det er disse fire parametre som de bruger til at ramme deres målgruppe. Der vil i dette underafsnit blive beskrevet deres parametermix som det ser ud nu.

Hvad sælger UNIQLO?
UNIQLO’s producerer alt deres tøj som værende af høj kvalitet. Allerede fra første step i deres produktionsproces bliver kvaliteten af bomulden, som bliver brugt til deres tøj, sikret ved flere stikprøver12. UNIQLO sælger tøj til kvinder, mænd, børn og babyer. De har mange forskellige stilarter af tøj, som alle henvender sig til forskellige målgrupper.

UNIQLO er ikke bange for at komme med nye og spændende kollektioner med tøj. Som de selv siger, så er de ikke bundet af den vestlige tradition for tøjdesign, da de er et japansk firma13. Et godt eksempel herpå er deres nye serie af ultra lette dun jakker. Normalt bliver dun brugt til skitøj, men UNIQLO har brugt materialet til at lave moderigtige jakker i mange forskellige slags farver.

UNIQLO er opmærksomme på at deres kollektioner rammer deres forskellige målgrupper, dette betyder at de som regel har mange forskellige tøjdesigns. Alt lige fra ensfarvet stilrene t-shirts til funky farverige trøjer. De har også jakkesæt og pænere tøj og modsat kan man også få casual tøj, som bliver brugt i hverdagen.

Hvordan markedsfører UNIQLO sig?
UNIQLO er kendt for deres kreative indgangsvinkel til promotion, dette gælder således både deres online markedsføring såvel som deres offline markedsføring. UNIQLO har flere gange været nomineret med deres kampagner ved Cannes Lions14.

UNIQLO har forstået vigtigheden af de sociale medier. Det er her mange mennesker bruger deres fritid og det er en nem og let måde at ramme sin målgruppe på. UNIQLO har derfor flere gange succesfuldt iværksat online kampagner. Et eksempel er på det sociale netværk Pinterest. UNIQLO valgte at overtage en række af de mest populære kategorier på Pinterest, de havde en masse folk til at sidde og få præcis de billeder frem, som de havde planlagt15. Dette skabte en masse omtale og opmærksomhed til UNIQLO.

Et andet eksempel er på det populære netværk Twitter. Her ville UNIQLO skabe opmærksomhed omkring åbningen af deres onlineshop i Kora. De valgte at starte en kampagne, hvor folk skulle tweete UNIQLO’s beskeder. Jo flere som tweetede beskederne og gjorde opmærksom på den online shop, jo lavere blev prisen på tøjet16.

Et sidste eksempel på UNIQLO’s kreative online markedsføring kan findes i en banner kampagne. UNIQLO lavede en masse banners på forskellige hjemmesider om til lotterisedler, dette betød at folk som klikkede på disse banners kunne vinde forskellige præmier. Kampagnen fik 3 mio. Kliks og deres banner-system blev installeret på mere end 5000 blogs17.

UNIQLO benytter sig også af traditionel markedsføring herunder reklamer i magasiner, tv, bill-boards etc. Et eksempel på dette kan ses da UNIQLO åbnede deres nye butik i New York. Samtidig med åbningen kørte UNIQLO en massiv reklame kampagne, som man som beboer i New York ikke kunne undgå at se. Det var især reklamerne på alle sightseeing busserne, som kører rundt hele tiden, folk lagde mærke til18.

Hvordan er priserne hos UNIQLO?
Priserne på UNIQLO’s tøj er ikke i den meget høje ende, men heller ikke i den billigste ende. Deres priser ligger lige midt i mellem. Som et eksempel koster en almindelig cardigan trøje 249 kr. denne pris er midt imellem og henvender sig til den bredde målgruppe. Det skal dog nævnes at UNIQLO også har meget dyrere produkter, men hvis man ser på hele deres sortiment er det tydeligt, at de ønsker at gøre priserne gunstige for deres målgruppe, så alle har råd til deres tøj.

Hvor sælger UNIQLO deres tøj?
UNIQLO sælger deres tøj igennem deres egne butikker, som de har rigtig mange af. Derudover så sælger de også over deres webshop, som de har lanceret i flere forskellige udvalgte lande. Det er ikke alle lande som UNIQLO åbner deres webshop i, dette har både noget at gøre med konkurrencen og logistikken på markedet.

Nedenfor ses en graf som viser udviklingen af alle UNIQLO’s butikker samt franchise butikker. Som det kan ses har de i alt over 2000 butikker. Af UNIQLO’s egne butikker er de 843 placeret i Japan og 181 er placeret i storbyer rundt omkring i verden. UNIQLO vil som en del af deres strategi kun placere deres internationale butikker, i storbyer og på de mest prominente adresser. De mener at placeringen af butikken er vigtig i henhold til deres brandingstrategi og om at blive et accepteret internationalt brand19. De har således en butik på bl.a. Fifth avenue i New York, en butik i Paris, i London, Moskva, Beijing, Tokyo, Hong Kong etc

SHARE
Previous articleElkedlen og dens historie
Next articleHvad er El Niño?

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here